Amygdala, czyli pustka w głowie na egzaminie

Czytam ostatnio o ciałku migdałowatym, czyli amygdali, bo bardziej mi się podoba angielska nazwa. Amygdala jest odpowiedzialna za reakcje lękowe. To znaczy jest jednym z ważnych elementów. Gdy jej brakuje, to ludzie, a częściej małpy, bo na nich przeprowadza się eksperymenty, nie odczuwają lęku, za to czasami silniejszy popęd seksualny.
Już kiedyś o tym czytałem, ale jak zwykle, dopiero teraz mi wpadło w oko, że amygdala reaguje bezpośrednio na sygnały wzrokowe, słuchowe, zapachy, czy uczucie bólu. W związku z tym, że amygdala jest niejako silniejsza od logiki, przynajmniej w takich przypadkach, reaguje się często na ślepo, czy emocjonalnie.
W praktyce oznacza to, że jak się człowiek wkurzy, bo mu ktoś zajechał drogę, albo kobieta go zdradziła, to ma ochotę puknąć kogoś.
Niektórzy to robią, nie zwracając uwagi na konsekwencje.
Mnie kojarzy się to z moimi falami emocji. Mówię falami, bo przychodziły one gwałtownie, unosząc mnie, nawet w takim kierunku, w którym wcale nie chciałem iść: Stawałem się agresywny, opieprzałem moją dziewczynę, albo złościłem się na siebie, czy zamierałem w bezruchu. To ostatnie, to raczej nie w sytuacji fizycznego zagrożenia, o dziwno, raczej gdy miałem do czynienia z samym sobą.

To tak zwany "black out", czyli człowiek odczuwa pustkę w głowie, gdy jest w sytuacji stresowej. Amygdala powoduje, że występują objawy lęku, czyli problemy z koncentracją. Organizm szykuje się do fizycznej walki, albo ucieczki, czy wbicia pazurów w kogoś, czy może udawania martwego, jak jakaś biedronka przewrócona na plecy.
żeby temu zaradzić wystarczy czasami głębiej oddychać, poruszać się trochę, przeciągnąć. Czasami to pomaga, czasami nie, ale oddychanie wydaje się być bardzo ważne.

Po wczorajszych paletkach czuję się jakoś lepiej, nawet nie wiem dlaczego, może dlatego, że mi sporo rzeczy wychodziło?

Walczę dalej, starając nie poddawać się myślom o własnej bezradności i beznadziejności.

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Kierowani instynktami

Jesienne słońce i ciasteczka

Wesołych świąt!